REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
1. Podstawy prawne funkcjonowania
Regulamin określa organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych przez Podmiot Leczniczy Corona-dent z siedzibą w Gdyni przy ulicy Morskiej 176/184.
2. Niniejszy regulamin został przyjęty na podstawie :
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654);
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697).
3. Regulamin obowiązuje:
- wszystkie osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstaw prawnych zatrudnienia;
- wszystkich pacjentów, którym udzielane są świadczenia zdrowotne;
4. Niniejszy regulamin określa:
- cele i zadania
- strukturę podmiotu leczniczego
- zadania komórek organizacyjnych
- przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania
- prawa i obowiązki pacjenta
- postanowienia końcowe
5. Cele i zadania
Podstawowym celem podmiotu jest świadczenie usług zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
Do podstawowych zadań podmiotu leczniczego Corona-dent należą:
- organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej
- udzielanie świadczeń specjalistycznych osobom i podmiotom zainteresowanym na stałe lub okresowo
- udzielanie porad i konsultacji lekarskich
- organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanych specjalnościach
- orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
6. Struktura pomiotu leczniczego
- W ramach podmiotu leczniczego działa jednostka organizacyjna zlokalizowana przy ulicy Morskiej 176/184 w Gdyni. Kierownikiem podmiotu jest Małgorzata Zenderowska.
W ramach wyżej wskazanej jednostki organizacyjnej wyodrębniono komórki organizacyjne:
- poradnia stomatologiczna
- pracownia rentgenodiagnostyki
- Podmiot leczniczy udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu leczenia specjalistycznego oraz leczenia stomatologicznego, także leczenia stomatologicznego dzieci i młodzieży do lat 18.
- Pomieszczenia placówki przystosowane są do przyjmowania osób na wózkach inwalidzkich.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
- osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń
- telefonicznego pod numerem telefonu 575987300
7. Zadania komórek organizacyjnych
- Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony, określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie;
- kompetentne wywiązywanie się z przyjętych obowiązków;
- dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, karty praw pacjenta;
- Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego Corona-dent należy:
- badanie i porada lekarska
- diagnoza
- określenie planu leczenia
- działania diagnostyczne
- profilaktyka stomatologiczna
- świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej
- świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej
- świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej
- świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej
- świadczenia z zakresu chorób przyzębia
- świadczenia z zakresu ortodoncji
- świadczenia z zakresu implantologii stomatologicznej
- świadczenia z zakresu stomatologii estetycznej
- prowadzenie dokumentacji medycznej
- wykonywanie zdjęć rentgenowskich wewnątrzustnych
- szkolenia wewnętrzne dla pracowników
8. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Wizyty w gabinecie planujemy w ustalonym z pacjentem terminie. Zapisy odbywają się telefonicznie, drogą mailową lub poprzez stronę gabinetu Corona-dent.
- W przypadku konieczności szybkiej interwencji w tym (ból zęba, uraz itp.) staramy się zapewnić jak najszybszą pomoc. W takich sytuacjach prosimy o pilny kontakt, celem ustalenia dodatkowego terminu. Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych w przypadkach zagrożenie zdrowia lub życia.
- Rezerwacja terminu stanowi umowę pomiędzy podmiotem leczniczym a Pacjentem. Każda zarezerwowana wizyta oznacza pełne przygotowanie stanowiska zabiegowego i personelu. Oznacza to, że na każdą zarezerwowaną wizytę zostały zaangażowane personel i środki finansowe. Prosimy aby terminy rezerwowanych wizyt były przemyślane, a odwołanie terminu w razie potrzeby nie nastąpiło później niż 1 dzień przed planowaną wizytą.
- Kolejność przyjmowania pacjentów:
- pierwszeństwo mają osoby zapisane na wizytę. Staramy się, aby nie było opóźnienia, ale czasami występują nieprzewidziane sytuacje i zabiegi mogą ulec przedłużeniu.
- Warunki współpracy:
- warunkiem podstawowym jest przestrzeganie ustalonego planu leczenia i wizyt kontrolnych.
- Gwarancja, warunki udzielenia:
- Warunkiem rozpatrywania gwarancji jest odbywanie regularnych wizyt kontrolnych w odstępach nie krótszych niż 6 miesięcy oraz stosowanie się do zaleceń lekarza. Wizyty te są płatne a w razie potrzeby wykonywane są badania dodatkowe.
- Na wykonane wypełnienia udzielamy rocznej gwarancji.
- Prawidłowo wykonana i użytkowana stała praca protetyczna powinna statystycznie służyć około 10 lat od momentu jej oddania.
- Wszelkie nieprawidłowości w wykonaniu pracy protetycznej leżące po stronie lekarza i/lub technika są uwzględniane do 6 miesiąca od momentu oddania pracy protetycznej.
- Gwarancja nie jest uwzględniana w przypadku gdy pacjent :
- Przerwał zaplanowane leczenie
- Nie stosuje się do zaleceń lekarza dotyczących higieny jamy ustnej i uzupełnień protetycznych.
- Nie zgłaszał się na wizyty kontrolne
- Samodzielnie dokonuje korekt, przeróbek, napraw uzupełnienia protetycznego lub uszkodził uzupełnienie.
- Uległ wypadkowi w wyniku którego doszło do uszkodzenia uzupełnień
- Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia .
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej oraz z należytą starannością.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej.
- Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym, kierują na badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania.
- Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego określone są w procedurach opracowanych przez kierownika placówki.
9. Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania,
- Podmiot leczniczy może podpisywać umowy na wykonywanie usług medycznych z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą , jeśli jest to uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego i służy zabezpieczeniu prawidłowego toku leczenia.
- Współdziałanie między poszczególnymi jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi podmiotu powinno odbywać się w sposób, który zapewni sprawność funkcjonowania podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielania świadczeń
- Obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego przez podmiot leczniczy oraz nadzór nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych spoczywa na kierowniku podmiotu leczniczego.
- Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO) Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r.
- Dokumentację medyczną udostępnia się na wniosek:
- pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
- podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
- dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony podmiot leczniczy pobiera opłatę w wysokości:
- jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,30zł;
Wysokość opłat ustalono z uwzględnieniem rzeczywistych kosztów ich udzielania.
- Kierownik Małgorzata Zenderowska samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Podmiotu Leczniczego Corona-Dent oraz ponosi za nie odpowiedzialność.
Podczas nieobecności kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
- Do obowiązków i uprawnień kierownika należy:
- organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników
- zatrudniania i zwalniania pracowników.
- Do obowiązków wszystkich pracowników należy:
- uprzejme traktowania przez personel medyczny oraz poszanowanie godności osobistej pacjentów.
- świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej
- rzetelnej informacji o stanie zdrowia
10. Prawa i obowiązki pacjenta
- W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w podmiocie leczniczym pacjent ma prawo do:
- poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
- świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
- rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
- wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnostycznych;
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej przez podmiot leczniczy przysługują:
- prawa przewidziane w ustawie z dnia 6 listopada 2008r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych;
Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej w miejscu ogólnodostępnym.
Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w podmiocie leczniczym ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika.
- Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu porządkowego,
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie podmiotu leczniczego i w jego bezpośrednim sąsiedztwie,
- przestrzegania zasad higieny osobistej,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż,
- przestrzeganie zaleceń lekarza,
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez kierownika zakładu i jest udostępniony w miejscach ogólnodostępnych dla osób, których dotyczy